Mahjong Danmark > Om foreningen > Medieomtale > 25.04.2006

Pressemeddelelse, 25. april 2006

Lørdag d. 29. april afholdes danmarksmesterskaber i mahjong

Lørdag d. 29. april afholdes åbne danmarksmesterskaber i mahjong kl. 10:30-22:00 på Cafe Gokken og Kokken, Nørrebrogade 114, København N. 32 spillere dyster om titlen som danmarksmester, heriblandt 13 udenlandske gæster. Tilskuere er velkomne.

Mahjong er en tankesport for fire spillere. Mahjongspillet har sin oprindelse i Kina. I sin moderne form er spillet opstået omkring midten af det 19. århundrede, men mere simple former har eksisteret længe før. I Sydøstasien, Japan og Kina er mahjong uhyre udbredt, mens det i Europa er mindre kendt, men i hastig vækst. I Europa er der de seneste år spiret initiativer frem inden for mahjong, kulminerende i det første europamesterskab afholdt i Nederlandene i juni 2005.

Mahjong Danmark er foreningen af danske mahjongspillere. Foreningen blev stiftet i 2000 og har i dag omkring 100 medlemmer. Hvert år afholdes 4-5 turneringer, og næste år afholdes Open European Mahjong Championship d. 21.-24. juni 2007 i København.

Mere info:
Foreningen Mahjong Danmarks hjemmeside
Hvad er mahjong?
Programmet for danmarksmesterskabet i mahjong

Tina Christensen
Mahjong Danmark